lördag 10 augusti 2013

Första besöket på Strålningsenheten


Idag var det då dags för mitt första besök på Strålningsenheten på US.
Besöket tog ca 50 minuter.
Det började med att jag fick göra en skiktröntgen på Bröstkorgen och 
armhåla.

Sedan fick jag tre stycken små prickar intatuerade för att märka mig ännu mera ;o) Skämt åsido..
Det var så mycket information idag så jag har glömt bort varför..
Eller så blandar jag ihop det.

Tror det var för att man skall ligga rätt sedan när man får själva 
strålningen och inom vilket område maskinen skall röra sig.

Skiktröntgen sedan kommer läkare och annan kunnig personal gå igenom och rita ut själva området som strålningen skall innefatta.
Bröst, armhåla och en bit upp på axeln/halsen.

Läkaren gjorde även en undersökning, 
Lyssnade på lungor, hjärta och klämde på magen,
Där såg allt bra ut.

Vi hade även chans att ställa frågor.

Nästa tid på strålningen är 23 augusti, då kommer jag att få
träffa sjuksköterskorna som skall ha hand om mig under 5 veckor.
De kommer att rita upp strålområdet på mig , jag kommer att få lägg mig i 
strålmaskinen för att se hur det skall vara i skarpt läge, när jag börjar
på allvar den 26 augusti
De kommer även att prata mer om själva behandlingen, ifall jag har några
ytterligare frågor.

Men just nu känns det rätt klart.

Nu har jag två veckor på mig att försöka komma igång.
Hoppas att min sömnlöshet och huvudvärk vänder så man
kan få känna sig något bättre snart..

Sen gör det ju ingenting om hårväxten på huvudet tar
lite fart med ;o)

Allt för idag..

Var rädda om er 

//
Kram kram

4 kommentarer:

  1. Intressant att höra om ditt besök på strålningsenheten. Snart dax för mig också, fast jag har inte fått någon tid än.
    Håret kommer nog igång snart och det går ganska fort- sen är man så ivrig och vill att det ska gå ännu fortare. Jag planerar exstensions till jul om det går- vill få ut längd så fort som möjligt. Iallafall till en kortare page.
    Hoppas du får hämta dig ordentligt och må riktigt bra nu i höst Cattis- du är värd det!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Annette vad tungt det är med håret :o( Trodde nog när jag rakat av mig att det skulle gå ganska bra men tyvärr blev det inte så..
      Riktigt tuff med det "kala" har det varit så jag hoppas verkligen det växer snabbt nu ;o)
      Exstensions låter ju som en bra ide :o) Vi får hoppas det kommer tillbaka så pass att det funkar..
      Tack, ja nu känns det som att det måste få vända för min del..
      Men idag har varit en bra dag .. Var rädd om dig // Kram kram

      Radera
  2. Härligt Cattis, nu påbörjar ännu en etapp mot slutet av denna resa, hoppas strålningen kommer att gå bra, för mig gick den över förväntan, lite trött men inga övriga problem under själva behandlingen. Vi får se om det blir ngn strålning för mig denna gången, går ju inte att stråla på samma ställe två gånger.
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  3. Tack Karin :o)
    Det låter bra hoppas jag med får det skapligt under strålningen, känns som det behöver vända nu ;o)
    Hoppas du är bättre nu // Kram kram

    SvaraRadera